En kreativ udfordring for studerende fra masteruddannelsen i mode- og luksusbrandmanagement
Masteruddannelsen i Mode & Luxury Brand Management vil samarbejde om et prestigefyldt forretningsprojekt med det ikoniske Maison Cartier. Dette partnerskab vil fokusere på udviklingen og udvidelsen af Cartier på det italienske marked ud fra både kommercielle og kommunikationsmæssige perspektiver.
De kandidatstuderende får til opgave at foreslå ideer til at forbedre brandets synlighed både online og offline og til at tiltrække nye kunder, især yngre generationer. Denne spændende udfordring vil give dem mulighed for at engagere sig i et af verdens mest ikoniske luksusmærker.
For at lancere partnerskabet mødtes Rodolphe Ratzel, Managing Director for Cartier South East Europe, med de studerende på skolen i Milano. Under mødet understregede Ratzel, som har haft forskellige stillinger i virksomheden, at ånden af excellence hos Cartier skal være umiddelbart genkendelig i dets produkter, butikker og tjenester og afspejle den opmærksomhed på detaljer, som er uadskillelig fra luksusverdenen.
»Hos Cartier hylder vi skønhed, som skal komme til udtryk overalt«, forklarede Rodolphe Ratzel. «Gennem kreationer med eksklusivt design, raffineret æstetik og eksperthåndværk samt gennem vores salgssteder og autentiske, engagerende kommunikation.« Han henviste til den legendariske reklamefilm L’Odyssée de Cartier, der blev udgivet for ti år siden, og som markerede et vendepunkt i mærkets kommunikationsstrategi. »En fortælling, der varer over tre minutter, kunne have virket overdreven, men viste sig at være en verdensomspændende succes. Alle talte om den, fordi den formidlede en ægte historie og var betagende smuk. Når man først var kommet ind i dette eventyrlige univers, var det umuligt at komme ud igen.«
»Det er afgørende at følge udviklingen i det moderne sprog«, fortsætter Ratzel, «for det giver os mulighed for at tage det til os med følsomhed og undgå tendenser eller holdninger, som nok er på mode, men som ikke virkelig afspejler vores identitet. Missionen med at bevare arven fra et stort modehus er hverken enkel eller let; den kræver en enorm kreativ og analytisk dynamik, en raffineret æstetisk sans, åbenhed og en samarbejdsvillig ånd.«
De studerende vil blive opfordret til at reflektere over Italiens luksusøkosystem for at skræddersy deres forslag til dette specifikke marked. Det er her, de skal vise deres kreative talent og strategiske vision. »Når vi åbner en ny butik, er vi afhængige af gode arkitekter, som forstår den lokale kontekst; vi ønsker ikke at skabe den samme kopi hver gang – det ville være kedeligt. Hos os skal der være plads til opdagelse, overraskelse og glæde.«
Cartiers historie begyndte i 1847 med grundlæggeren, Louis François Cartier, og fortsatte med hans sønner Alfred og Louis, som udvidede mærkets horisont ved at udforske forskellige regioner i verden. Deres rejse er præget af en dyb forståelse for lokale kulturer, som studeres grundigt, før de går i gang med kommercielle eller brandingmæssige initiativer. Maison blander sin identitet med kulturarven i hver by og hvert land, de samarbejder med, og fremmer en harmonisk dialog, der respekterer og fejrer disse unikke baggrunde.
Rodolphe Ratzel sluttede af med en positiv bemærkning om fremtiden for luksus. »Jeg er optimistisk; luksusprodukter har en lovende fremtid foran sig. Cartier elsker at fejre og vil fortsætte med at ledsage sine kunder i deres mest elskede øjeblikke og sikre, at de forbliver uforglemmelige.«